Savjeti automehaničara: Na što obratiti pažnju kod pripreme automobila za zimsku sezonu?

Savjeti automehaničara: Na što obratiti pažnju kod pripreme automobila za zimsku sezonu?

Svatko zna da dobar majstor zlata vrijedi! Složit ćete se da je dobar mehaničar onaj u kojega imate potpuno povjerenje. Onaj koji vam sugerira najbolje rješenje, dopušta vam da mu postavite pitanje na koje ćete na kraju od dobiti odgovor. Razgovarali smo s automehaničarima QS servisa o tome kako pripremiti automobil za zimu. Isto tako, na osnovu njihovog iskustva saznajemo što se zimi najčešće kvari i na što treba obratiti posebnu pozornost. Kako na zimu reagiraju dizelaši, benzinci, a kako automobili na struju? Dobili smo i savjete vezano za: akumulator, gume, tekućine, brisače itd., te informacije kako provjeriti je li zimski servis obavljen na ispravan način. Npr. kako provjeriti je li ulje natočeno, radi li grijanje kako treba i ostalo.

1. Osim uobičajenih savjeta vezanih za zimsko održavanje automobila, što biste Vi posebno naglasili, koji je segment često zanemaren u takvim uputama?

Iz iskustva možemo ustvrditi da je klimatizacijski sustav jedan od najčešće zanemarenih segmenata u automobilu, gdje zbog nužnosti njegovog rada tijekom cijele godine provjera funkcionalnosti cjelokupnog sustava kao i njegovih pojedinih dijelova mora biti izvršena na najkvalitetniji mogući način, naročito u zimskim uvjetima. Naime, većina vlasnika vozila klimatizacijski sustav još uvijek doživljava tek kao nešto što im pomaže tijekom ljetnih vrućina, dok se u zimskom periodu on manje koristi, ili se ne koristi uopće. Njegova je korist u zimskim mjesecima veća nego u ljetnim jer vrlo brzo odmagljuje stakla, čime se postiže bolja vidljivost i znatno povećava sigurnost na cesti tijekom vožnje.

Još jedan od zanemarenih segmenata jest i kvalitetno pranje samog vozila kao dio pripreme za zimu, odnosno čistoća pojedinih dijelova, naročito podvozja, čime se produžuje njihov vijek trajanja, funkcionalnost kao i sigurnost samog vozila. Također, nakon zime je potrebno detaljno isprati vozilo od ostataka soli i ostalih onečišćenja. Pregled karoserije i njezinih oštećenja također je jedan od zanemarenih segmenata. Činjenica je da takvom vrstom preventive vlasnici vozila osim novca mogu uštedjeti i znatnu količinu vlastite energije i živaca. U današnje vrijeme, kada je velika količina “kvalitetnih informacija” i različitih “savjeta”o pripremi vozila za zimu dostupna u svim oblicima, važno je da takva priprema bude obavljena kvalitetno i da ju obavlja stručna osoba.

                           

2. U čemu vlasnici automobila najčešće griješe kad samostalno pripremaju auto za zimsku sezonu?

Vlasnici vozila najčešće griješe u tome što se sami upuštaju u pripremu vozila uzimajući kao relevantne upravo gore spomenute “informacije i savjete” koji najčešće dolaze od strane nestručnih osoba i čije je porijeklo upitno gledajući stručnu stranu. Jasno je da svaki vlasnik koji sam priprema svoj automobil za zimu, sve što radi, radi s najboljom namjerom. No ipak, profesionalni automehaničar u profesionalnom servisnom centru kao što je Quality Service (QS) servisni centar, je kroz svoju praksu i stručnost “pripremljeniji” na svaku situaciju koja može nastati tijekom zimske pripreme vozila i znat će pronaći optimalno rješenje za svaku takvu novonastalu situaciju.


3. Koja je prednost servisa u odnosu na samostalno pripremanje automobila za zimu?

Razlika između vlasnika vozila i profesionalnog automehaničara je u stručnosti, iskustvu i uvjetima koje automehaničar posjeduje. Na primjer, puno je lakše automobil pripremiti za zimu ako ga je moguće podići na dizalicu radi provjere podvozja. Nadalje uz kvalitetnu opremu ili uređaje za ispitivanje puno je lakše i brže obaviti provjeru akumulatora ili rashladne tekućine itd., uzimajući pritom u obzir profesionalno iskustvo lakše se može već na prvi pogled procijeniti ispravnost primjerice metlica brisača ili dubina profila i stanje zimskih guma. Osim toga, svaki profesionalni i stručni automehaničar unaprijed zna i koje dodatne radnje treba poduzeti kako bi vozilo bilo što kvalitetnije pripremljeno za zimu, a time i znatno sigurnije za vozača i sve druge putnike u njemu.

 

4. Po Vašem iskustvu, koliko Hrvati vode računa o pripremi auta za zimske uvjete?

U većini slučajeva kada govorimo iz iskustva, vrlo malo računa se vodi o kvalitetnoj zimskoj pripremi vozila. Najčešće se ona svodi na sistem “dajte molim Vas samo osnovne stvari i da bude što jeftinije”. Na žalost kod nas je još uvijek nedovoljno razvijena kultura kvalitetne provjere vozila. Velika većina vlasnika vozila zapravo ne vodi računa o tome da se stručno provedenom zimskom pripremom vozila značajno povećava i stupanj sigurnosti svih sudionika u prometu, a najviše njih samih zajedno s putnicima u njihovom vozilu, a to su najčešće članovi njihove obitelji.

    
 

5. Kako ću znati je li servis napravljen kako treba? Postoji li neki način provjere?

U ovom slučaju govorimo samo o jednom pojmu – POVJERENJE.

Velika većina vlasnika svog limenog ljubimca doživljava praktično kao dio obitelji. Stoga, ako ste spremni “člana obitelji” dati nekome na provjeru i održavanje, onda u tu osobu morate imati povjerenje. Svaki profesionalni servisni centar iza svog rada stoji svojim imenom i reputacijom, a dokaz o provedenim radnjama vrlo je transparentan i u njega se možete odmah uvjeriti čim upalite svjetla, brisače, klimatizacijski sustav u vozilu, ili jednostavno podignete pokrov motora i bacite pogled na posudu s tekućinom za pranje stakala. Osim toga, tu je i dokumentacija koju vlasnik vozila dobije u servisnom centru - radni nalog, ponuda s cijenom iznosa, račun za izvršene radove popravka, usmena komunikacija s vlasnikom i objašnjenje utvrđene situacije i sanacije itd. Izuzetak od toga nisu niti QS servisni centri. Dapače, unutar QS mreže konstantno se trudimo izgraditi što bolje povjerenje između naših servisnih centara i vlasnika vozila, odnosno krajnjih korisnika svih naših usluga.

 

6. Koje zimske gume preporučujete i koliko dugo ih mogu voziti?

Danas je vrlo lako doći do dobrih i pouzdanih testova zimskih guma tako da nije teško odabrati onu pravu pri čemu cijena treba biti faktor koji najmanje utječe na odabir, a najutjecajniji faktor je gotovo uvijek put kočenja. Ako se vlasnik vozila sam ne smatra dovoljno stručnim, uvijek može potražiti savjet stručne osobe, odnosno automehaničara u nekom od naših QS centara. Vodeći računa o tome da je prosječna površina kojom zimska guma dotiče cestu veličine dlana odraslog čovjeka, jasno je da ona ima ogroman utjecaj na sigurnost vozača i svih putnika u vozilu. Baš zbog toga se preporučuju zimske gume renomiranih proizvođača, dokazane tijekom godina eksploatacije na velikom broju vozila i u svim vremenskim uvjetima.

Vremenski period eksploatacije zimske gume na vozilu određen njezinim općim stanjem i intenzitetom njezinog trošenja čiji je direktni pokazatelj dubina profila. Provjeru dubine profila i  stanja zimske gume najbolje je povjeriti stručnoj osobi.


7. Hoće li toplo vrijeme štetiti zimskim gumama?

Odgovor je ne. Zimska se guma koristi u uvjetima niskih temperatura, često ispod 0°C i zbog toga je i smjesa od koje je ona napravljena mekša od smjese od koje je napravljena ljetna guma. U uvjetima njenog korištenja pri povišenim temperaturama, odnosno po toplom vremenu, značajnije je jedino njezino trošenje. Pritom će zimska guma i dalje zadržati svoja svojstva sve dok se o njoj vodi računa. Naime, treba imati u vidu da je rezultat intenzivnijeg trošenja zimske gume i brže trošenje njenog gaznog sloja i smanjenje dubine njenog profila čime se značajno gubi na sigurnosti, ali to ne znači da toplo vrijeme šteti zimskoj gumi jer ne utječe na promjenu njenih svojstava, dapače zimska se guma bez ikakvih poteškoća može koristiti i ljeti, jedino ju je potrebno prije zamijeniti i češće mijenjati.


8. Je li potrebno kupovati različito ulje za zimske i ljetne uvjete?

I na ovo pitanje odgovor je ne. Svaki proizvođač vozila je propisao i preporučio motorno ulje određene specifikacije (kvalitete i viskoznosti) koje se primjenjuje u motoru vozila, vodeći pritom računa i o uvjetima i temperaturama u kojima se to vozilo koristi. Stoga, sve dok se vlasnik vozila pridržava preporuke proizvođača vozila i koristi motorno ulje zadane specifikacije nema potrebe kupovati ili mijenjati ulje u motoru s izmjenom godišnjih doba. Drugim riječima, ne postoji zimsko i ljetno ulje, odnosno posebno ulje za zimske i ljetne uvjete.
 

9. Što se zimi najčešće kvari?

Najčešće “zimske radosti” vezane su uz kvarove i neispravnost baterije (akumulatora). Zatim su tu još i začepljenje filtera klimatizacijskog sustava, odnosno filtra kabine, što se očituje pojačanim magljenjem vjetrobranskog stakla, neispravne žarulje zbog redovitog i cjelodnevnog korištenja, neispravnost mlaznica perača vjetrobranskog stakla zbog korištenja/smrzavanja neadekvatne tekućine za pranje stakla itd.  
 

10. Kako na zimu reagiraju dizelaši, a kako benzinci i eko automobili?

Svaki od gore navedenih tipova vozila posjeduje neke svoje specifičnosti na koje je potrebno obratiti posebnu pažnju prilikom pripreme vozila za zimu pa je tako kod dizelaša, odnosno vozila s dizelskim motorom potrebno posvetiti posebnu pažnju sustavu dobave goriva.

Važno je napomenuti da će uz kvalitetnu i detaljno provedenu zimsku pripremu vozila, koju s punim povjerenjem možete dobiti u bilo kojem od QS servisnih centara, svako od vozila reagirati na isti način – pružit će maksimalnu sigurnost i zadržavanje užitka u vožnji tijekom cijele zime, a to je ono što je najbitnije.    

11. Što sa spremnikom goriva?

Moderna vozila danas su mahom opremljena polimernim (plastičnim) spremnicima goriva, ali i metalni spremnici poprilično su otporni na koroziju tako da, što se toga tiče, nekakva posebna priprema osim one standardne nije potrebna. Preporučljivo je spremnik goriva u zimskim uvjetima uvijek držati barem do pola punim što ima i praktičnu vrijednost jer u zimi nisu rijetke gužve i zastoji i na onim prometnicama na kojima ih u ostalom dijelu godine nema. Ono na što niti jedan vlasnik vozila ne može utjecati su čistoća i  kvaliteta samog goriva koje se ulijeva u spremnik vozila. Upravo zbog toga potrebno je, naročito kod vozila s dizelskim motorom, posebnu pažnju posvetiti sustavu napajanja gorivom i njegovim vitalnim dijelovima – filteru goriva, pumpi visokog pritiska, injektorima i vodovima, a sam filter po potrebi preventivno zamijeniti. Nije na odmet prilikom točenja goriva u spremnik dodati i neki od aditiva koji će spriječiti “smrzavanje” goriva  pri niskim temperaturama, odnosno stvaranje parafinskog čepa unutar filtera ili vodova. Za savjet i preporuku o vrsti i načinu doziranja aditiva najbolje se posavjetovati sa stručnom osobom odnosno automehaničarom.


12. Jedna od najčešćih asocijacija na zimsku pripremu vozila jest antifriz?

Rashladna tekućina (antifriz) u motoru također ne treba neku posebnu, dodatnu pripremu van one standardne zimske provjere. Ako se prilikom navedene zimske provjere vozila u servisnom centru ustanovi neispravnost rashladne tekućine potrebno ju je zamijeniti. I u ovom slučaju posao je najbolje povjeriti stručnoj osobi jer upotrebom neadekvatne rashladne tekućine, odnosno one koja nije propisana i predviđena od strane proizvođača vozila kao i neodgovarajućeg sastava (mješavine koncentrata rashladne tekućine i destilirane vode) i njezine količine može doći do oštećenja rashladnog sustava motora vozila što na kraju rezultira značajnim troškovima popravka motora, a u najgorem scenariju i samom potrebom za zamjenom kompletnog motora.
 

13. O čemu voditi računa vezano uz svjetla?

Vidjeti i biti viđen deviza koje se obavezno treba pridržavati prilikom provjere i održavanja svjetlosne signalizacije (svjetala) na vozilu tim prije što provjera njihove ispravnosti ne predstavlja “neku nauku” odnosno, svatko od nas bez ikakvih problema može utvrditi da li mu koja žarulja na vozilu ne radi. Novija vozila posjeduju svjetla kod kojih je teže izmijeniti neispravnu žarulju ili su takve vrste (ksenon ili LED svijetla) da se u slučaju neispravnosti najbolje obratiti servisnom centru gdje će stručni automehaničari izmijeniti neispravnu žarulju u najkraćem mogućem roku i uz najmanje troškove.

Postoji još jedna stvar koje je rijetko koji vlasnik svjestan. Naime, prilikom vožnje u zimskim uvjetima na vanjske površine svjetala hvataju se i lijepe mokre naslage snijega, soli i ostalih nečistoća s prometnice čime se smanjuje odgovarajući predviđeni prijenos topline iz unutrašnjosti svjetla u okolinu, podiže se temperatura unutar samog svijetla, a to pak za krajnji rezultat ima smanjenje vijeka trajanja žarulje i unutrašnje, reflektirajuće površine samog svjetla. Ova se pojava može vrlo lako prevenirati redovitim čišćenjem vanjske površine svijetla (npr. prilikom točenja goriva kod pranja vjetrobranskog stakla operu se i očiste se i prednja i stražnja svijetla običnom spužvom i vodom).

 

Kad već govorimo o novijim vozilima, važno je napomenuti da sva ta vozila posjeduju svjetla čija je vanjska površina polimerna (plastična). Taj polimer s vremenom stari, sama se vanjska površina se zamućuje, što dodatno smanjuje vidljivost i sigurnost. Zamućenost vanjske površine svjetla vrlo se lako rješava poliranjem koje je moguće obaviti vrlo jednostavno u nekom od QS servisnih centara koji ovakvu uslugu pružaju.