DPF uređaj

DPF uređaj

Posljednje dvije godine svatko tko i malo prati događanja u auto industriji i oko nje zapazio je informacije u kojima se spominje uticaj diesel motora na ljudski okoliš, uglavnom u negativnom smislu. Sve je počelo s aferom „Dieselgate“ VW koncerna, nastavilo se najavom zabrane prometovanja vozila sa dizelskim motorom u pojedinim europskim gradovima, a neke informacije idu toliko daleko da se u skorijoj budućnosti najavljuje prestanak proizvodnje vozila sa dizelskim motorom. Pri tome se kao najveći krimen dizelskih motora navodi njihov negativan utjecaj na okoliš i ljudsko zdravlje. Dosta prašine podigla je i najnovija vijest po kojoj se sa početkom iduće godine zabranjuje ulazak vozilima sa dizelskim motorima u Stuttgart – grad Mercedesa, prema presudi koju je donio upravni sud u Stuttgartu. Iako navedena presuda nije pravomoćna, maštu naših vozača i potencijalnih budućih vlasnika rabljenih vozila zagolicali su pomalo i senzacionalni naslovi članaka u dnevnim tiskovinama i na portalima o ponudi jeftinih rabljenih „dizelaša“ iz Njemačke.

Na stranu utemeljenost tvrdnje po kojoj se očekuje drastičan pad cijene kvalitetnijih rabljenih dizel vozila na njemačkom tržištu, ono na što treba obratiti popriličnu pažnju jest tehnološki aspekt cijele ove priče. Naime, počevši sa uvođenjem Euro V norme za ispušne plinove osobnih vozilaposljednjih godina sva novoproizvedena vozila sa dizelskim motorom na tržište EU dolaze sa ugrađenim DPF uređajima (točnije od 2008. godine). U novije vrijeme u takva se vozila ugrađuju i uređaji za redukciju dušikovih oksida (Nox). Dušikovi oksidi su, uz mikroskopski male čestice čađe najveći izazov dizelskih motora vezan uz ekologiju. Ča je jedan od glavnih uzročnika smoga čijim su gustim omotačem danas obavijeni svi veći svjetski gradovi.  

Tijekom rada, dizelski motori proizvode različite čestice nastale kao nusproizvodi izgaranja mješavine zraka i goriva. Nepotpuno izgaranje, starost odnosno istrošenost gibljivih elemenata samog motora, kvaliteta goriva, kvaliteta i svojstva motornog ulja... uvelike utječu na stvaranje ovih sitnih čestica čađe veličine manje od tisućitog dijela milimetra (jednog mikrona) koje znatno utječu na onečišćenje zraka štetno za ljudsko zdravlje. Uz optimalan rad DPF uređaja emisije čađe iz dizelskih motora mogu biti smanjene na količinu od 0,001 g/km ili čak i manje. Sastav goriva također utječe na pojačano stvaranje ovih čestica, pa tako viši sadržaj sumpora pospješuje njihovo stvaranje.U usporedbi sa automobilima u koje su ugrađeni benzinski motori, automobili u koje su ugrađeni dizelski motori u atmosferu izbacuju prosječno 15% manje ugljičnog dioksida (CO2), ali istovremeno i 4 puta (400% !) više dušikovog oksida (NO2) i čak 22 puta više (2200% !) čestica čađe.

Što je DPF uređaj?

Kako je već spomenuto, posljednjih godina svaki novi prodani automobil sa dizel motorom ali i novouveženi rabljeni dizel opremljen je DPF uređajem. DPF je skraćenica engleskog naziva Diesel Particulate FilterRadi se o uređaju koji reducira količinu krutih mikročestica čađe koje se iz ispuha izbacuju u atmosferu. Obično oko 80% krutih čestica čađe reducirano je u DPF uređaju, a u pojedinim slučajevima ta količina može doseći čak i do 100%! Obavezno je pritom naglasiti da DPF uređaj nije katalizator jer se ne radi samo o protočnom uređaju, već o uređaju koji omogućuje prolaz ispušnih plinova a s druge strane spriječava izbacivanje krutih čestica u atmosferu zadržavajući ih unutar sebe gdje ih „uništava“. Uređaj se sastoji od metalnog kućišta i filtracijskog, unutrašnjeg tijela.

Način rada, vrste i svojstva

Stalno nagomilavanje čađe u DPF uređaju dovodi do njegovog zaštopavanja zbog čega je potrebno provesti periodičko čišćenje samog DPF uređaja. U velikoj većini slučajeva vlasnik vozila nije niti svjestan procesa čišćenja/regeneracije jer se on obavlja tijeku vožnje. Pri tome razlikujemo dvije najčešće vrste DPF uređaja: prvu, u kojoj se čišćenje obavlja uz pomoć posebnog aditiva čiji se spremnik nalazi odmah uz spremnik goriva na vozilu i drugu vrstu gdje filtar sam vrši svoje čišćenje bez dodatnih aditiva. Prva vrsta DPF uređaja ugrađivana je u počecima njihove primjene u osobnim automobilima dok sva novijvozila danas koriste uređaje koji se „samoregeneriraju“ odnosno obavljaju čišćenje bez dodatnih aditiva. Čišćenje uređaja je proces unutar kojeg se temperatura u samom uređaju povisi na temperaturu izgaranja čestica od preko 600otako da tijekom tog procesa čađa jednostavno sagori. U samom ueđaju ne postoji plamenik koji bi postigao navedenu temperaturu već je upravljanje motorom podešeno tako da se tijekom procesa ispuha naknadno u ispušne plinove koji izlaze iz cilindra motora u taktu ispuha ubrizgava gorivo do čijeg zapaljenja dolazi u DPF uređaju čime se povećava temperatura i pospješuje izgaranje čestica. Ovaj proces poznat je i kao „regeneracija“ DPF uređaja. Sasvim je noramlno da u situaciji obavljanja regeneracije uređaja dolazi i do povećanja potrošnje goriva u odnosu na vozila koja nisu opremljena ovim uređajem. 

S obzirom na visoke temperature koje se razvijaju unutar DPF-a samo filtracijsko tijelo mora biti izrađeno od materijala koji će podnijeti tako visoke temperature. Nekoliko je vrsta materijala od kojih je ono izrađeno:

a.    Cordierite – vrsta keramičkog materijala od kojeg se izrađuju i jezgre katalizatora. Cordierite je materijal koji je relativno jeftin za proizvodnju ali s druge strane ima relativno nisku temperaturu tališta (oko 1200oC).

b.    Silicij karbid (SiC) – skuplji materijal od cordierite-a, ali sa višom točkom tališta (oko 2700oC). Posjeduje visoku učinkovitost filtracije (oko 95% uz zadržavanje čestica veličine od 0,2 – 150 µm) te visoka vatrostalna i mehanička svojstva. 

c.     Keramička vlakna – radi se o smjesi od nekoliko različitih vrsta keramičkih vlakana koja se miješaju zajedno tvoreći tako porozni medij. Učinkovitost filtriranja im je do 95% ukupne mase i oko 99% ukupne količine (gotovo potpuno uklanjaju čestice čađe manje od 100 nanometara (nm) promjera).  

d.    Metalna vlakna – radi se o jezgrama koje se sastoje od metalnih vlakana „utkanih“ u jedinstvenu strukturu.  

Bez obzira o kojem se materijalu filtracijske jezgre radi ili o kojoj vrsti samog DPF uređaja, važno je znati da redovito održavanje vozila prema standardu proizvođača i sa propisanim dijelovima i tekućinama znatno utječe na rok trajanja kako samog vozila tako i DPF uređaja na njemu. QS mreža servisnih centara pruža visokokvalitetno održavanje vozila prema najnovijim standardima jer...

 

Što kad?

Uzbuna nastaje kada tijekom vožnje na ploči sa instrumentima u automobilu zasvijetli upozoravajuća lampica DPF-a. 

 

Upaljena lampica znači da je došlo do začepljenja DPF uređaja što je upravljačka jedinica motora prepoznala kao preveliko odstupanje zadanih parametara razlike tlaka na ulazu u DPF uređaj i na izlazu iz njega. Što to znači? To znači da je količina čestica čađe nakupljenih na stijenkama filtracijskog tijela uređaja prevelika je prethodne „prirodne“ regeneracije spale. Razloga za začepljenje je nekoliko, loša kvaliteta goriva, neadekvatno motorno ulje, kratke relacije na kojima se vozilo konstantno kreće (što dovodi do situacije u kojoj je regeneracija DPF uređaja na vozilu započela ali nije do kraja dovršena), neredovito održavanje vozila, neispravan sustav dobave goriva zajedno sa visokotlačnom pumpom ili injektorima...

U takvoj situaciji najbolje se za savjet obratiti na stručnu adresu, a u QS servisnoj mreži kao pouzdanom servisnom partneru u svakom trenutku možete dobiti kavlitetan i adekvatan odgovor na svako pitanje ili novonastalu situaciju sa Vašim limenim ljubimcem.

 

Kratka povijest DPF uređaja:

a.    1970 – tih godina kreno je razvoj ideje o filtriranju čestica čađe 

b.    2000. god. – PSA grupacija (Peugeot – Citroen) je prvi proizvođač koji je standardizirao ugradnju DPF uređaja na osobna vozila.

c.     2001. god. – Hong Kong uvodi retrogradnu zakonsku obvezu ugradnje DPF uređaja na kamione 

d.    2002. god. – Prefektura Tokyo zabranjuje ulaz kamionima bez ugrađenog DPF-a u grad  

e.    2003. god. – Mexico City uvodi program ugradnje DPF uređaja u kamione, a 2004. god. to isto rade i vlasti New Yorka 

f.      2008. god. – Unutar prometnog područja Ecopas u Milanu uveden je dodatni porez na sva vozila sa dizel motorom osim za ona sa ugrađenim DPF uređajem. Iste godine u Londonu je ustabovljena i zona niske emisije.