Telematika - budućnost automobila ili trojanski konj?

Telematika - budućnost automobila ili trojanski konj?

SDCM zajedno s mnogim drugim europskim organizacijama koje predstavljaju proizvođače automobila, distributere i pružatelje usluga trenutno prate zakonodavne okvire koji se postavljaju oko implementacije telematike (prenošenje računalnih informacija na velike udaljenosti) u vozila, analiziraju utjecaj tih okvira na industriju i kako će to utjecati na želje i potrebe vlasnika vozila.

Na ekranu centra Hitne pomoći pojavljuje se poruka koja svijetli crveno: „Automobilska nesreća, vrijeme 02:59, autocesta A1, GPS lokacija: 49.710574 N, 20.005837 E, vozilo tipa Ford Mondeo okrenulo se na krov, 4 osobe ozlijeđene u unutrašnjosti. Operater u Hitnoj pomoći ima sve informacije i šalje vozila hitne pomoći, vatrogasce i helikopter. Zahvaljujući ovakvom sustavu i brzoj reakciji hitnih službi, šansa za spašavanje ozlijeđenih je 3 puta veća. Ovaj sustav se zove eCall (Poziv u slučaju nužde) i on će biti obavezan dio svakog novog automobila i teretnog vozila u Europskoj Uniji od 31.5.2018. Ovo je primjer telematike koji se najčešće predstavlja u javnosti. Ali postoje druge mogućnosti s velikim potencijalom, ali i rizikom za vlasnike vozila i auto industriju kakvu znamo danas.

Zamislio drugačiju situacijau – vozimo svoj automobil i na ekranu nam se pojavi poruka: „Kočnioni diskovi su istrošeni, možete voziti još 30 km; daljnja vožnja može biti opasna! Nakon 100 km sustav će Vam blokirati mogućnost daljnje vožnje. Uputite se u najbliži servis, koji se nalazi u Sesvetama, 14 km od Vaše lokacije. Na sljedećem raskrižju skrenite desno…“ Ovo nije znanstvena fantastika. Ovo će u dijelovima Europe i svijeta biti stvarnost već od sljedeće godine. Vozilo će odrediti kada i gdje vozač mora odvesti to isto vozilo na popravak. Možda ćete moći staviti i karticu u čitač u automobilu i vozilo će automatski platiti popravak. Uskoro će na isti način vozilo moći samo plaćati parkirne karte, cestarine i slično.  

Mnogi vjeruju kako su ovakvi automobili odličan napredak. Inteligentna vozila koja paze na sigurnost i udobnost putnika, imaju konstantnu interakciju s okolinom, mogu komunicirati nezavisno od vozača, informirati proizvođača o nedostacima, i čak omogućiti popravke na daljinu. Istina je da će vozila u narednih nekoliko godina biti kompletno drugačija od vozila prije 5 ili 10 godina. Ovo je skok iz jedne ere u drugu.

Uz eCall, telematski sustavi će biti prošireni i na bCall – poziv u slučaju kvara na cesti s mogućnošću popravka na daljinu i sCall (servisni poziv) – dijagnostika na daljinu, rezervacija servisa i sistemska ažuriranja. Popravakom na daljinu se ne misli na neku čarobnu ruku ispod haube nego na sistemski reset kakav koristimo na drugim uređajima poput računala. A ono što će doći uz to je i VELIKI RAČUN na adresu vozača ili vlasnika automobila.

Takav sistemski reset ili sistemsko ažuriranje biti će moguće samo od strane proizvođača automobila. Ni ovlašteni saloni, ni ovlašteni servisi ili neovisni servisi neće moći zarađivati od ovoga.

Svakako treba imati na umu da postoje i rizici povezani s toliko napredne komunikacije na daljinu unutar vozila, pogotovo jer se ta komunikacija većinom događa bez da je vozač svjestan iste. Ali vozilo je vlasništvo osobe ili tvrtke koja je vozilo kupila. I vlasnik ima pravo odlučiti tko i kako će servisirati njegovo/njeno vlasništvo i koje informacije će biti dostupne trećim stranama.  

- „SDCM podržava svako rješenje koje će pružiti jednak i siguran pristup telematskim sustavima za sve operatere u auto industriji. Posebno važno je osigurati jednak pristup informacijama u stvarnom vremenu (real time) za sve ovlaštene i neovisne servis po razumnim cijenama“  jedna je od glavnih zaključaka Alfreda Frankea, predsjednika SDCM.