Zamjena guma i njihovo pravilno skladištenje

Zamjena guma i njihovo pravilno skladištenje

Kalendarski smo ušli u proljeće, prilagodili se ljetnom računanju vremena, te se polako počinjemo pripremati za ljeto. Sve više se počinjemo privikavati na život sukladan mjerama zaštite od COVID–19, i suživot s njim koji nosi razna ograničenja. Odlazak u kupovinu ljetne odjeće i obuće još će malo pričekati, kako bismo lakše podnijeli ljetne temperature, no svoje metalne ljubimce, itekako možemo pripremiti za ljeto.

Polako smo počeli razmišljati o ljepšim felgama, po mogućnosti od lakih metala, najčešće aluminija, ali se postavlja pitanje, koju odnosno, kakvu gumu odabrati za ljetni period toplog, ali ponekad kišnog vremena. U tom smislu i zakonodavac je rekao da od 15.04. završava obavezna upotreba zimske opreme, što uključuje zimske gume ili ljetne gume s lancima.

Vječno pitanje se postavlja koje su gume bolje, čitaju se usporedbe po portalima, zatim se postavlja neizbježno pitanje kućnog budžeta i tu nastaje pomutnja. Svakako moramo posjetiti svog servisera ili vulkanizera, ali što mu reći, koje gume staviti, da li ostaviti stare i samo ih izbalansirati? Sve su to pitanja prosječnog korisnika zbunjenog morem informacija dr. Google upitne točnosti, te ponudom koja vrišti s raznih portala, novina i letaka raznih šoping centara.

 

                        

 

Činjenica je sljedeća, najbolja guma je nova guma. Vodeći se izrekom da guma glavu čuva, što je potpuno točno, razlikujemo osnovnu podjelu na ljetne i zimske, te uvriježeni netočan naziv cjelogodišnja guma M+S, koja u pravilu ne postoji, a u daljnjem tekstu ću i objasniti zašto.

Gume je najbolje odabirati prema načinu upotrebe. Ako s vozilom u sezoni radite više od 30.000 km i većinu vremena provodite na autocesti, izabrat ćete gumu s boljim prianjanjem, kraćim putem kočenja, tišu itd. Ukoliko većinu vremena provodite u gradskoj vožnji izabrat ćete gumu koja više štedi gorivo, slabije se troši itd. U oba slučaja treba imati na umu da bez obzira koliko veliki ili mali auto posjedujete, koliko ima KS ili kW, kakav je pogon, ne zaboravite da kompletno vozilo stoji u kontaktu sa cestom na površini veličine dlana po kotaču, i da je to jedina kontaktna površina između vozila i ceste. Na toj površini morate krenuti i morate sigurno zaustaviti vozilo. 

Ljetna guma je po svom profilu, isto kao i cipele, elegantna, s dva ili više uzdužnih utora, te bočnim kanalima za što bolje istiskivanje vode s ceste ispod gazišta gume. Dubina profila gume iznosi cca 5mm, i to na kontrolnim točkama na gazištu gume. Na tim mjestima se mjeri istrošenost guma.

Uspoređujući ju sa zimskom gumom, koja je puno grubljeg profila, u pravilu dosta bučna, kako bi što lakše izbacila snijeg, bljuzgavicu, blato ispod kotača, moramo napomenuti da je zimska guma puno mekša od ljetne, zašto?

Zimska guma namijenjena je upotrebi zimi, kako joj i samo ime kaže, temperature na kojima se koristi nerijetko su ispod nule. Na niskim temperaturama sve postaje tvrđe i kruće, te kada bi se i zimska guma tako ponašala, od automobila bi dobili motorne sanjke. Iz tog razloga guma je mekana, da i na niskim temperaturama može zadovoljiti svoju osnovnu namjenu, sigurno kretanje i zaustavljanje vozila uz maksimalno moguću udobnost vožnje.

Da se malo vratimo i na tzv. cjelogodišnje gume. M+S oznaka je za snijeg i blato, te kao takva više bi joj odgovarao naziv jesensko zimska nego cjelogodišnja guma. Na ovoj gumi najbolje ću probati pojasniti što se dešava s takvom gumom kada se koristi kroz cijelu godinu, te kako si korisnici sami naprave veliku štetu, odnosno dovedu u opasnost i sebe i ostale sudionike u prometu.

Ova guma isto kao i zimska mekše su od ljetnih, jer u svom sastavu posjeduju veliki dio silikata, odnosno supstance koja održava gumu mekom i elastičnom na niskim temperaturama. Ujedno ova guma svojom konstrukcijom na površinskom sloju ima male lamele koje se lijepe za hladnu površinu i tako pomažu u kontroli i pokretanju vozila u zimskim mjesecima.

Kako je ovakva guma nespretno nazvana cjelogodišnja, te lamele na visokim temperaturama, ljeti iznad 40°C obično se prepale, prestanu biti elastične i kod sljedeće zime ova guma je u potpunosti neupotrebljiva, odnosno potencijalno opasna kako za samog vlasnika, tako i za ostale sudionike u prometu. Problem se pojačava kada se takva guma koristi višekratno par godina, kao cjelogodišnja, jer „još ima šaru“.

Nažalost vrlo učestalo mišljenje većine prosječnih korisnika vozila, da je guma u redu dok god ima imalo narezanog gazišta. Moram vas razočarati da nije i najbolja je za sigurnu reciklažu u specijaliziranim pogonima. Naime kao i sve stvari i guma ima rok trajanja. Ako smo poslušali našeg g. Servisera, te imamo dva seta guma, odnosno ljetni i zimski, pa ako si možemo priuštiti i dva seta naplataka ljetni i zimski, napravili smo dugoročno veću uštedu, a neusporedivo povećali svoju osobnu sigurnost i sigurnost ostalih sudionika u prometu.

Trenutno u ponudi premium brendova proizvođača guma, pojavile su se tzv. homologirane gume. Ovaj tip gume napravljen je prema specifikacijama proizvođača vozila, radi se za određeni model vozila, a omogućava da vozilo i nakon zamjene guma zadrži svoje performanse i užitak u vožnji. Od „običnih“ guma razlikuju se utisnutim žigom odobrenja proizvođača vozila npr. MB, AR, BMW i dr. Ovakva guma koristi se kod vozila visoke klase kao i sportskih vozila.

Kako pripremiti zimske gume za sigurnu vožnju sljedeće godine?

Bez obzira da li su gume na felgama ili ne, prvi korak kojim trebamo napraviti je očistiti gume, odnosno gazište i lamele od sitnih kamenčića kojima su posipane ceste tijekom zime. Sljedeći korak je dobro gume oprati tekućom vodom da se s njih uklone naslage soli, koje su pokupljene tijekom zimske upotrebe. Ako su gume na felgama i felge treba dobro oprati od soli kako bi se spriječila korozija koja nastaje nagrizanjem metalnih površina.

 

                    

 

Nakon pranja gume treba pregledati da li imaju oštećenja, zarezotine, bubrege ili druga oštećenja koja treba sanirati, ili gumu kao neispravnu odstraniti. Ako je s gumom sve u redu na mjernim mjestima treba izmjeriti dubinu profila gume.

Dubina profila mjeri se pomičnim mjerilom, te ako je guma ispravno korištena, odnosno ako je bila pod propisanim tlakom po cijelom gazištu, potrošenost gume treba biti ista.

Sljedeći korak je da se gume nakon pranja dobro osuše, te potom namažu glicerinom kako bi se zadržala elastičnost tijekom sezone čuvanja. Nakon mazanja, ako su gume na felgama, treba ih napumpati na cca 3bara, odnosno prepumpati, kako bi guma zadržala svoju formu, te kako se ne bi deformirala.

Samo čuvanje gume može biti na specijaliziranom stalku, ili na tvrdoj podlozi, ali svakako ne ostaviti gumu na betonu ili podu da leži cijelom svojom bočnom površinom. Treba osigurati strujanje zraka oko gume, te paziti da bude na suhom i tamnom mjestu, a ne da budu izložene suncu za vrijeme čuvanja.

Kada smo odradili sve predradnje za čuvanje guma, provjerimo ukazuje li DOT oznaka na starost gume, odnosno potrebu njene zamjene, te svakako broj prijeđenih kilometara kompleta guma. Naime rok trajnosti dobro čuvane gume je cca 5 godina, ili ukupno prijeđeno 35 do 50.000 km, ovisno o režimu vožnje autocesta ili gradske vožnja. Ako kupujemo novu gumu sa starijom DOT oznakom, ista ne smije biti starija od 5 godina. Prema preporuci proizvođača guma, guma do 5 godina starosti smatra se novom gumom, ako se skladišti prema uputama samih proizvođača. 

Korištenje cjelogodišnje gume maksimalno je dvije godine, iz razloga ubrzanog starenja i pregrijavanja gume, gubitka elastičnosti i fleksibilnosti.

Kod promjene seta guma, gume je obavezno potrebno balansirati, te na vozilu napraviti optiku vozila, pogotovo ako je na skinutom setu guma uočena neravnomjerna istrošenost gazišta gume.

Ako je istrošenost guma ravnomjerna na vanjskim stranama gume, a sredina nije potrošena, to nam ukazuje da su gume korištene na tlaku nižem od propisanog. Isto tako ako je središnji dio gazišta potrošen više od bočnih strana znači da su gume korištene na tlaku većem od propisanog.

Potrošenost samo jedne strane gume ukazuje na nepravilno podešenu optiku samog vozila. Prilikom same izmjene guma s jednim setom felgi, gume se moraju demontirati i montirati na posebnom stroju, te nakon montaže, gumu je potrebno balansirati. Taj postupak vulkanizer obavlja na stroju za montažu, bez starih utega, te na očišćenim felgama od blata. Svaka nakupina prljavštine na felgama može dovesti do pogrešne uravnoteženosti gume i felge, te će tako montirana guma na vozilo tresti i davati osjećaj nesigurnosti.

Isto tako ako gumu skladištimo bez felgi u položaju da stoje na gazištu, može nam se desiti da sljedeće godine kod montaže gume dobijemo efekt kao kad se vozimo vlakom. Naime, čut ćemo lupkanje u pravilnim vremenskim razmacima, a povećanjem brzine vozila ciklusi lupkanja će se smanjivati. Da pojasnimo, došlo je do deformacije gazišta gume, te dok se guma ne vrati u prvobitno stanje lupkanje će biti prisutno.

 

                    

 

Bez obzira mijenjamo li samo gume, ili i gume i felge, svakako ne zaboravimo i našeg sada već poznatog pratioca COVID -19. Kako bi zaštitili i sebe i djelatnike u vulkanizerskim i servisnim radionicama, svoj dolazak na zamjenu potrebno je najaviti prvo telefonom te rezervirati termin usluge. Uz osobne mjere zaštite svakako se ne zadržavajte u prostoru radionice, te probajte držati propisani socijalni razmak od 2 m.

Da rezimiramo ovaj tekst. Gume zahtijevaju brigu i njegu, te ako poštujemo osnovne zakonitosti, gume ćemo moći koristiti u punom vijeku trajanja. Isto tako koliko njege i brige poklonimo gumama tako će nam gume vratiti brigu sigurnom i udobnom vožnjom.