"Čista budućnost" za automehaničare

"Čista budućnost" za automehaničare

Uz sve veći broj „povezanih“ automobila, kako (i koliko brzo) će ažuriranja softvera i tehnička podrška zamijeniti ruke dojučerašnjih mehaničara u održavanju i popravku automobila?

Kako se čini, dosadašnja praksa „prljanja ruku“ bi mogla postati samo fraza za automehaničare u skoroj budućnosti, za posao koji je desetljećima iziskivao jedinstvene praktične vještine i poznavanje vozila, jer tehnologija danas postavlja nove standarde.

„Tehnološke promjene rijetko teku glatko. Gotovo uvijek se odvijaju impulsivno, u revolucijama“, piše Mary Barra za World Economic Forum. Barra kaže da se autoindustrija trenutno nalazi u četvrtoj industrijskoj revoluciji, pogonjena „konvergencijom povezivanja, elektrifikacijom i čestom promjenom potreba kupaca. Rezultat će biti čišća, sigurnija i pametnija vozila“, izjavila je Barra.

No što je s našim mehaničarima? Dok automobili postaju tehnološki sve napredniji, tradicionalni motori s unutarnjim izgaranjem se postepeno ukidaju u korist energetski učinkovitijih izvora energije. Što će biti sa strukom čiji majstori izravno rade na mehanici i elektronici automobila i kamiona? Istražujmo najveća pitanja s kojima se mehaničari danas susreću.

Kako „povezani“ automobili utječu na mehaničare?

Najveća promjena koja je došla s mogućnostima koje nude povezana vozila je ta da ideja o „automobilu kao zasebnoj jedinici“ polako nestaje. Današnja vozila nisu zasebni subjekti, već čine dio mrežnog navigiranja i podijeljenih informacija, kao što su npr. opasnosti na cesti i vremenski uvjeti.

Mnogi automobili s povezanim tehnologijama već mogu sami sebe dijagnosticirati i ažurirati vlastiti softver. Neki startupi, kao što je Zubie, nude upozorenja za održavanje i dijagnostičke informacije motora, uključujući i koliko ozbiljan potencijalni mehanički problem može biti, prije nego što vi ili vaše vozilo uopće zakoračite u autoservis.

                                    

Sljedećih pet godina moglo bi donijeti više promjena za autoindustriju, nego posljednjih pedeset.

Od mehaničara do tehničara

„Mehaničari sada vrše mnogo softverskog programiranja“, izjavio Joe Sevart, tehničar i vlasnik mreže autoservisa u Missouriju. S obzirom na to da tehnologija stalno napreduje, povezani automobili će najvjerojatnije moći samostalno obavljati ažuriranja bez ikakve potrebe za intervencijom mehaničara.

I poslovni zahtjevi, i svakodnevne aktivnosti automehaničara također su se značajno promijenili. Stručno osposobljavanje – na poslu i stjecanje praktičnog iskustva počinju biti važno obilježje automehaničara. No automobili, i sustavi koji ih pokreću, svake godine postaju sve složeniji, stoga mehaničari sada moraju pohađati česta školovanja vezana za softver vozila kako bi išli ukorak s tehnologijom.

„Godišnje potrošim tisuće i tisuće dolara na školovanje“, izjavio je Sevart, aludirajući na činjenicu da se stvari neprestano mijenjaju i to vrlo brzo.

Slika mehaničara koji klizi ispod auta ili otvara haubu automobila kako bi otkrio što se događa u njegovoj unutrašnjosti, ubrzo će biti samo uspomena. Tehnologija pomaže mehaničarima da grešku na automobilu otkriju bez da uopće zavire u njega.

„Svi moji tehničari rade na tabletima i prijenosnim računalima, i neprestano radimo na procesu da papir i olovku zamijenimo računalom“, izjavio je Sevart.

Za vozače će sve to vjerojatno značiti veću transparentnost prilikom popravljanja automobila, a oni sami će vjerojatno imati više povjerenja i razumijevanja za problematiku našeg automobila te što je potrebno napraviti kako bi se uklonio kvar.    

                    

Povezani automobili već imaju mogućnost samostalne dijagnostike, čime mehaničarima znatno olakšavaju posao.

Ima li mjesta za mehaničare u svijetu povezanih automobila?

Mehaničari koji se sve više transformiraju u tehničare vjerojatno će biti pretrpani brojnim poslovnim mogućnostima. Industrijski konsenzus, prema tvrdnjama Automotive News novinama, je da postoji ozbiljan manjak automobilskih tehničara koji su danas  sposobni raditi na naprednim tehnologijama vozila, a taj nedostatak će se najvjerojatnije nastaviti. 

Ford i GM procjenjuju da će im trebati 15.000 novih tehničara za franšize unutar Sjedinjenih Američkih Država u sljedećih pet godina, dok je predviđeni nedostatak tehničara preko 25.000 tehničara, prema tvrdnjama Marka Davisa, menadžera za automobilski program na Seminole State Collegeu na Floridi.

Kako će izgledati budućnost školovanja za automehaničare?

Pametna tehnologija vozila, kao npr. pomoć pri kočenju, omogućit će manje trošenje i trenje na vozilima, što ujedno znači i  manje prometnih nesreća i sudara. No, kada automobili budućnosti dođu u autoservis, mehaničari i tehničari će morati razumijeti i znati raditi na sve složenijim računalnim programima.

„Danas“, tvrdi Sevart, „mehaničari i tehničari mogu raditi u autoservisima, a da uopće ne prljaju svoje ruke kao prije“.